Sidor

söndag 23 september 2012

Granatäpple- och hallonglass



Jag älskar granatäpple. Inte bara är den god utan också väldigt vacker. Jag äter den nästa alltid bara som den är, jag petar ut alla kärnor och häller upp i en skål och äter. Annars tycker jag att det är gott att ha i sallader, både i vanliga och i fruktsallad, eller som garnering. När jag såg att affärerna hade börjat ha granatäpplekärnor i frysdiskarna så köpte jag hem ett paket för att testa. Och blev besviken. Om man äter dem frysta går de väl an, men tinas de så står du där med en sörja bara av mjuka och tråkiga granatäpplekärnor och man får helt fel uppfattning om granatäpple. Eftersom det verkligen inte kändes kul alls att garnera något med dessa så funderade jag länge vad jag kunde använda dem till och då kom jag på det: glass! Jag blandade ut med lite hallon, men var försiktiga med mängden hallon så att de inte tar över smaken. Vill man kan man sila bort kärnor från både granatäpple och hallon, den här gången orkade jag faktiskt inte det men jag tyckte det blev ganska gott att ha något att tugga på. Tycker man inte som jag är det bara att börja sila!

Går förresten utmärkt att byta ut granatäpple/hallon mot precis lika stor mängd valfria bär eller frukt!

Detta är ju faktiskt himla enkelt att göra så jag tyckte det passar bra till tema Enkelt hos Månadens sötsak.

Granatäpple- och hallonglass
200 g granatäpplekärnor
50 g hallon
2 dl mjölk
0.75 dl strösocker
1 dl turkisk/grekisk yoghurt

Mixa granatäpplekärnor och hallon. Sila eventuellt. Mixa ihop det med övriga ingredienser. Häll över och kör i glassmaskin.

Söta saker

3 kommentarer:

  1. Me gusta! Hittade hit via månadens sötsak... kan ju inte låta bli att klicka när det står glass ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Kollade in Glassriket nu, rena himmelriket ju!

      Radera
  2. Vad smart! Jag blev också besviken på fryst granatäpple, men det här blir något jag kan använda dem till!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...